2 Nisan 1899’da İstanbul’da doğan Peyami Safa, babası İsmail Safa’nın Sivas sürgününde yaşadığı kaybıyla yetim kaldı. Yoksulluk ve 9 yaşında yakalandığı kemik veremi nedeniyle düzenli bir eğitim alamadı. Hem sürekli hem de kendi çabalarıyla kendini yetiştirdi. 13 yaşında hayata atılmak zorunda kaldı. Posta Telgraf Nezareti’nde memur olarak çalıştı. 1914-1918 yılları arasında öğretmenlik, 1918-1916 yılları arasında gazetecilik yaptı. Hayatını yazıları ile kazandı. Babası gibi şair olan amcaları Ahmed Vefa ve Ali Kâmi’nin rehberliğinde edebiyatla yöneldi. Kardeşi İlhami ile birlikte çıkarttığı “Yirminci Asır” adlı akşam gazetesinde “Asrın Hikâyeleri” başlığı altında yazdığı magazin hikayeleriyle dikkat çekti. Para kaygısıyla yazdığı sıradan yazılarda annesi Server Bedia’nın esinlenerek “Server Bedii” takma adını kullanmaya başladı. Bu takma adla kaleme alınan “Cingöz Recai” isimli polisiye dizi romanları büyük ilgi gördü.
Peyami Safa, “Kültür Haftası” (21 sayı, 15 Ocak-3 Haziran 1936) ve “Türk Düşüncesi” (63 sayı, 1953-1960) adlarıyla iki dergi çıkarttı. Ayrıca Tasvîr-i Efkâr, Cumhuriyet, Milliyet, Tercüman, Son Havadis gibi gazetelerde yazılar yazıldı. Sevgilisi olan Merve’yi askerlik hizmeti yaptığı sırada kaybetmenin acısıyla derinden sarsıldı. Bu olaydan birkaç ay sonra, 15 Haziran 1961’de İstanbul’da beyin kanaması sonucu yaşamını kaybetti ve Edirnekapı’da toprağa verildi. Sanat, edebiyat, felsefe, psikoloji, sosyoloji gibi değişik alanlarda yazdığı yazılarla çok yönlü bir yazar oldu. 43 yıl hiç durmadan yazdı. İlk döneminde değişik ilgi alanları içinde sol eğilimli siyasal akımlara ilgi gösterdi. 1930’da basılan ve genç bir hastanın psikolojisini yansıtan otobiyografik romanı “Dokuzuncu Hariciye Koğuşu’nun ilk baskısını “Nâzım Hikmet’e ithaf etti.
Ölümünden bir süre önce meta fizik konularına yöneldi. 1949’da yayınlanan son eserlerinden “Matmazel Noraliya’nın Koltuğunda” tıp öğrenimi yaparken bunalıma girerek felsefeye yönelen ve bunun sonucunda mistik dünya görüşünde karar kılan bir gencin öyküsünü anlattı. Edebiyat ve siyaset tartışmalarının hep içinde bulundu. Nâzım Hikmet, Nurullah Ataç, Zekeriya Sertel, Muhsin Ertuğrul, Aziz Nesin’le polemiklere girdi. Ayrıca ders kitapları da yazdı. Fatma Tecİrlİ
Peyami Safa’nın Eserlerİ
ROMAN:
Gençliğimiz (1922)
Şimşek (1923)
Sözde Kızlar (1923)
Mahşer (1924)
Bir Akşamdı (1924)
Süngülerin Gölgesinde (1924)
Bir Genç Kız Kalbinin Cürmü (1925)
Canan (1925)
Dokuzuncu Hariciye
Koğuşu (1930)
Fatih-Harbiye (1931)
Atilla (1931)
Bir Tereddüdün Romanı (1933)
Matmazel Noralya’nın Koltuğu (1949)
Yalnızız (1951)
Biz İnsanlar (1959)
İNCELEME-DENEME:
Türk İnkılâbına Bakışlar (1938)
Büyük Avrupa Anketi (1938)
Felsefî Buhran (1939)
Millet ve İnsan (1943)
Mahutlar (1959)
Mistisizm (1961)
Nasyonalizm (1961)
Sosyalizm (1961)
Doğu-Batı Sentezi (1963)
Sanat- Edebiyat-Tenkid (1970)
Osmanlıca-Türkçe- Uydurmaca (1970)
Sosyalizm-Marksizim-
Komünizm (1971)
Din-İnkılâp-İrtica (1971)
Kadın-Aşk-Aile (1973)
Yazarlar-Sanatçılar- Meşhurlar (1976)
Eğitim-Gençlik-Üniversite (1976)
20. Asır- Avrupa ve Biz (1976)
ÖYKÜ:
Hikayeler (Halil Açıkgöz derledi, 1980)
OYUN:
Gün Doğuyor (1932)
DERS KİTAPLARI:
Cumhuriyet Mekteplerine
Millet Alfabesi (1929)
Cumhuriyet Mekteplerine Alfabe (1929)
Cumhuriyet Mekteplerine Kıraat
(Dört cilt, 1929)
Yeni Talebe Mektupları (1930)
Büyük Mektup Numuneleri (1932)
Türk Grameri (1941)
Dil Bilgisi (1942)
Fransız Grameri (1942)
Türkçe İzahlı Fransız
Grameri (1948)